شورای اسلامی کار و صلاحیت آن
نوشته شده توسط : امیرحسین احمدی

شورای اسلامی کار به وسیله وزارت کار و امور اجتماعی در واحدهای تولیدی، صنعتی و کشاورزی و خدماتی که بیش از 35 نفر شاغل به طور دائم در آنها وجود داشته باشد تشکیل می‌گردد. کار شوراهای مزبور این است که در مسائل و اختلافات مورد بحث بین کارگران و کارفرمایان و کارآموزان به وسیله صلح و سازش موضوع را حل و فصل نمایند تا حقوق هر دو طرف به طور عادلانه رعایت گردد.

مطابق ماده 157 قانون کار

(هر گونه اختلاف فردی بین کارگر و کارفرما و کارگر یا کارآموز که ناشی از اجرای این قانون و سایر مقررات کار، قرارداد کار‌آموزی، موافقت‌‌نامه‌های کارگاهی یا پیمان‌های دسته جمعی کار باشد، در مرحله اول از طریق سازش مستقیم بین کارفرما و کارگر یا کارآموز و یا نمایندگان آنها در شورای اسلامی کار... حل و فصل خواهد شد).

مطابق این ماده در صورتی که سازش مستقیم بین کارگر و کارفرما نتیجه نداد مواردی دیگر پیش می‌آید که به آنها پرداخته می‌شود. البته همانطور که ماده مذکور داشته این سازش مستقیم باید در شورای اسلامی کار صورت بگیرد، که از این نظر شورای اسلامی کار به عنوان یک مرجع حل اختلاف در نظر گرفته می‌شود.

در ماده 13 قانون تشکیل شوراهای اسلامی کار مصوب 30/10/1363 یکی از وظایف این شوراها بررسی شکایات کارکنان در مورد نارسایی‌های واحد و پیگیری موارد حقه، آورده شده است در ماده یک همان قانون فلسفه تشکیل این شوراها تأمین قسط و عدالت اسلامی و همکاری در تهیه برنامه‌ها و ایجاد هماهنگی در پیشرفت امور در واحدهای تولیدی، صنعتی، کشاورزی و خدماتی ذکر شده است.

مرکز مشاوره





:: بازدید از این مطلب : 199
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 10 فروردين 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: